Jeśli regularnie pracujesz w zespole, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że choć jest to bardzo pozytywny sposób pracy, to od czasu do czasu bywa również frustrujący.

Kiedy ludzie pracują razem, oznacza to, że istnieje możliwość wystąpienia nieporozumień i sporów. Oznacza to również, że kilka różnych podejść zlewa się w jedno. Czasami dane podejście może nie działać tak dobrze, jak mogłoby, więc jak przekazać informację zwrotną koledze lub członkowi zespołu, aby naprawić sytuację?

Może to być bardzo trudna sytuacja, ponieważ nie jesteś niczyim przełożonym, jesteś na tym samym poziomie co Twój kolega i pracujecie razem nad wspólnym celem. Czy powinieneś coś powiedzieć, czy też milczeć?

To skomplikowana kwestia, ale jeśli to, co robi twój kolega, po prostu nie działa, warto spróbować przekazać delikatną informację zwrotną i porozmawiać o tym, jak można to zrobić inaczej. Ważne jest, aby nie wyróżniać ich i nie dawać do zrozumienia, że to, co robią indywidualnie, nie działa - chodzi o podejście całego zespołu.

Ciągłe udzielanie informacji zwrotnej w niewłaściwy sposób grozi zniszczeniem ducha zespołu i wywołaniem konfliktu. Pamiętaj, że praca zespołowa oznacza współdziałanie, a nie oddalanie się od siebie.

Zachęcaj do dialogu, nie zrażaj do siebie

Najlepiej jest rozmawiać jako zespół o tym, jak poprawić podejście, niż wyróżniać jednego konkretnego członka zespołu i mówić mu, że to, co robi, nie działa. Zachęć do rozmowy podczas współpracy przy nowoczesnych stołach w sali konferencyjnej i zapytaj wszystkich, czy ich zdaniem podejście sprawdza się jako całość. Następnie możesz delikatnie wspomnieć o problemie, nie wymieniając nazwisk.

Najlepiej zrobić to w ten sposób, a nie bezpośrednio. Oczywiście, niektórzy współpracownicy mogą preferować podejście bezpośrednie, ale jest ich bardzo mało.

Wypróbuj metodę kanapkową

Jeśli naprawdę musisz porozmawiać z kolegą bezpośrednio, aby uniknąć problemu w zespole, zastanów się, czy jest to twoje miejsce, czy też powinien to zrobić twój kierownik. Zależy to od wagi problemu na wiele sposobów, ale jeśli jest to prosta sprawa, spróbuj zastosować podejście kanapkowe.

Oznacza to, że zaczynasz od pozytywu, czyli "Bardzo podoba mi się to, jak ...", a następnie delikatnie wsuwasz problem, np. "Być może byłoby jeszcze lepiej, gdybyś ...", zanim zakończysz proponowanym wynikiem końcowym; "Myślę, że wtedy będzie to działać jeszcze lepiej. Co o tym sądzisz?" Prośba o ich opinie pokazuje, że dyskutujecie o tym i pałaszujecie pomysły tam i z powrotem, a nie mówicie im, co powinni zrobić. Jest to o wiele bardziej motywujące niż podejście przeciwne.

Nigdy nie mów do swojego współpracownika z góry

Nie jesteś szefem, nie jesteś ich menedżerem i nigdy nie powinieneś mówić do kolegi z zespołu z góry. Jest to bardzo niebezpieczne i może mieć duży wpływ na morale. O wiele lepiej jest rozmawiać otwarcie w formie pogawędki, niż siadać przy meblach w sali konferencyjnej i nadawać temu formalny charakter - to nie jest Twoje miejsce.

Powinieneś również pamiętać, że być może twój kolega pracuje w taki sposób z jakiegoś powodu i powinieneś być otwarty na usłyszenie dlaczego i zrozumienie tego, być może zmieniając własną opinię w wyniku tego, co ci powiedziano.

Udzielanie informacji zwrotnej współpracownikowi jest bardzo trudne i należy to robić z rozwagą. Sformułowanie czegoś w sposób nieco niewłaściwy lub zabrzmienie zbyt władczo może sprawić, że współpracownik poczuje się zdominowany, podczas gdy powinniście skupić się na wspólnej pracy na tym samym poziomie.

Zanim udzielisz jakiejkolwiek informacji zwrotnej, zadaj sobie pytanie, czy jest ona konieczna. Czy spowoduje to jeszcze większy problem? Czy jest to twoje miejsce, czy raczej kwestia nadzoru? Podejdź ostrożnie i pamiętaj, aby zachęcać do dialogu w przód i w tył.